KLIK sini tau (.^_^.)

Tuesday 30 August 2011

Jom maafkan aku dan kamu di hari raya

Selamat hari raya semua.....
sempena sambutan hari raya ni...aku nak mengisytiharkan...
bahawa aku telah pun mengosongkan hati aku dari menyimpan segala kebencian dan kekejaman perasaan terhadap orang2 yang bersalah pada aku......

sebelom bermula cerita.....meh tengok gambar2 raya aku...hehhehehehehehe............. =)








ok.....nak mintak pendapat korang2 semua....tahun lepas....disebabkan 1 insiden.... aku hilang kepercayaan pada seorang kawan aku...

betol lah orang kata....duit ni berhantu.....sebabkan duit orang sanggup berbunuh-bunuh...
tapi bukan duit yang aku pandang dalam peristiwa ni....tapi kejujuran seorang sahabat yang telah pun berjiran dengan aku hampir 10 tahun lamanye....

satu pagi....
" ya sahabat..... may u help me?" kata aku kepada dia..
"yes ofcourse my dearest fren....u smile i smile"
"wah sungguh terharu.....ni ada RM500...tolong aku bayarkan insurans kereta aku....boleh? (kebetulan dia keje kat syarikat insurance kete aku tu)
"sudah tentu boleh"
"ni upah ko..."
"eh banyak nye......?"
"xpe......buat belanja makan tengahari and duit tambang keje"
"terima kaseh =)"

as we all know...insurance payment for current year will always be lower than last year....sebab ada penurunan dari segi nilai kereta...

esok nye....

"ni balance duit ko.... RM30.65" kata dia pada ku...sambil menghulur resit dan duit baki...

resit tertera.... RM314.00 bukan ke suppose balance nye 100++? kata aku dalam hati...

"u.....kenapa balance ni macam kelakar je figure dia?"
"oh tadi aku tak da duit pecah....so.....aku pecahkan guna duit kau...tu yang ada sen sen..."
"oh jadi? mane lg RM150?"
"uhmmm...uhmmmm....uhmmmmm....aku....aku....ha....aku tertinggal dalam laci kat opis aku...minggu depan aku bagi ko...."
"oh nape minggu depan? esok kan hari rabu? ko keje kan...esok je la ko bagi aku...."
"ha??? tak boleh....tak boleh......"
"kenape...............?"
"aku tak masuk opis..........."
"oh ok....xpela....next week je la...thanks..... =)"

walaupun dalam hati aku macam kelakar je....sebab figure nye sangat berbeza and tak logik untuk dia tertinggal sen sen kat dalam laci...kalau genap macam RM50 ke....ampun juga....xpe...xpe.... kita kena sentiasa bersangka baik kn?

hari isnin minggu depan nye:

aku mesej dia....disebabkan time ni aku tak berkerja lagi....aku memang sangat perlukan duit tu untuk tampung duit makan aku....student....manalah ada banyak duit nak sedekah pada orang yang dah bekerja...

"salam.....u....nanti jangan lupe bawakan polisi insurans aku and duit aku ye...thanks..."

xsampai 10 saat..

"aku kena ragut....duit ko,HANDPHONE aku,wallet aku sume kena ragut...lunch time tadi....so aku tak dapat bayar duit ko...sori...."
dia reply mesej aku gune no handphone dia....jam 1.43 P.M...

aku balas...

"wah....hebatnye ko....handphone kena ragut....tapi sim card masih boleh berfungsi tanpa handphone? gune magic eh?"

"eh kalau ko xpercaya aku boleh tunjuk report polis la..."
"aik...aku xde kata xpercaya pun....aku cume kagum....salah eh...."
"eh aku ada benda la nak bagitau abah ko....tapi aku malas je"
(pelik aku....tiba2 bapak aku pun terbabit??? hellllooooo.... pening ni..........)
and ada banyak lagi adegan menipu dan di tipu........

last2 aku malas nak bising aku senyap je.....kawan2 aku semua suruh desak dia mintak balik duit tu....tapi aku malas la....mengharap pada yang tiada.....baik aku cari ikhtiar lain untuk tampung kos hidup...

tapi Allah tu kan Maha adil....aku x mintak pun benda tu jadi kat dia.... mungkin dah takdir dia....

jiran yang lain pula hilang barang kemas....dan disahkan dia lah yang mengambilnya....
aduhai......kesian nya tengok mak dia....malu..........
tapi setahu aku dia ni baik.....rajin......tak tahu la macam mana boleh terjebak dengan gejala mencuri dan menipu ni....

dia penah bagitau kat aku....boyfren dia pukul kepala dia dengan kayu chotta.... and boyfren dia buat loan kereta atas nama dia....

agaknya....dia tak niat kot nak curi and tipu tu.....sebab setahu aku....dia ni penakot....

tapi kan.....aku dah tak marah kat dia...bahkan dah halalkan dah duit tu...yang aku peliknye....kenapa aku tak boleh nak tegur dia macam dulu....
bila nampak dia....aku tak pandang...aku diam...dan aku toleh tempat lain...

aku bukan ape....aku dah tak boleh nak pecayakan dia....kalau tak ada kepercayaan.....macam mana nak terjalin persahabatan?

ni da masuk hari raya.....tapi aku tak tahu lah macam mana nak hilangkan keganjilan tu....
aku pun da banyak kali mimpi aku tegur dia....mungkin itu signal untuk aku mulakan peneguran aku tu...hehehehehhehee

doakan aku berjaya ye......
hidup kat dunia mesti buat salah kan........jom maaf memaafi....... =)
selamat hari raya!




No comments:

Post a Comment